Recerques ICA

Sant Antoni. Les set vides d’un mercat. Vida quotidiana, identitat i canvi d’un mercat emblemàtic de Barcelona

Aquest projecte neix com una iniciativa de documentar la vida quotidiana del mercat de Sant Antoni a Barcelona tal i com és ara en l’actualitat abans de la seva remodelació prevista per l’any 2009. Es tracta d’un projecte de recerca sobre patrimoni cultural i vinculat a la construcció de la memòria col·lectiva en relació amb un espai urbà de llarga història a la ciutat i que reuneix una intensa activitat comercial, social i cultural. El mercat és també la vida del barri com a espai de convivència i la seva evolució, fronterer amb El Raval, reflecteix el flux migratori, el canvi en els estils de vida i d’alimentació dels seus habitants i els fluxos migratoris de la ciutat. El projecte s’inscriu en un estudi antropològic de caire comparatiu sobre els mercats, la seva interrelació amb el barri i les seves transformacions demogràfiques i en pautes de consum a nivell Estatal[1]. L’estudi proposa un mètode de treball basat en la incorporació de tècniques audiovisuals que també hem utilitzat per analitzar el cas concret del mercat de Sant Antoni.


[1] Projecte de recerca en antropologia visual “Mercados Municipales en Espacios Metropolitanos: Valencia, Barcelona, Madrid” coordinat per Pilar Monreal i Juan Ignacio Robles, Dpto. Antropología Social, Universidad Autónoma de Madrid. Del qual s’ha realitzat ja la primera fase sobre els mercats de Madrid i s’està finalitzant la filmació dels mercats seleccionats de València.