Agenda

COL·LOQUI: Relaciones entre música y narrativa en las películas de Batman

Activitat ica

30 de setembre de 2021 a les 18.00h.

A càrrec de Santos Martínez, professor d’anàlisi i producció musical al Grau
de Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i al Grau en Mitjans Audiovisuals del TecnoCampus Mataró-Maresme (Universitat Pompeu Fabra).

Resum:
En aquesta sessió es presenta l’estat actual d’una investigació encara en curs que té com a objectiu fer una anàlisi comparativa de la música de les pel·lícules de Batman des d’una perspectiva narratològica. Batman va ser creat per Bob Kane i Bill Finger l’any 1939, fent el salt a la gran pantalla el 1943. Des d’aleshores el personatge ha patit múltiples transformacions, tant al còmic com als mitjans audiovisuals, oscil·lant entre estètiques contraposades i presentant-se a través d’estratègies narratives diverses.
Les diferents adaptacions cinematogràfiques de Batman han contingut un percentatge molt elevat de música, signada per compositors de prestigi com Nelson Riddle, Danny Elfman, Elliot Goldenthal, Hans Zimmer i James Newton Howard. Durant les darreres dues dècades s’han publicat diversos llibres i articles acadèmics on s’analitza la música de les pel·lícules de Batman, destacant les aportacions de Janet K. Halfyard (2004, 2013) i Vasco Hexel (2016). La present investigació parteix de la lectura crítica d’aquestes propostes, que han estat contrastades amb els principals models d’anàlisi de la narrativa fílmica i amb les propostes més destacades d’anàlisi de la música cinematogràfica. Es pretén esbrinar quines relacions s’estableixen entre les diferents estratègies de composició musical i les diverses transformacions que s’han produït en el relat cinematogràfic de Batman, principalment entre els anys 1966 i 2012