Agenda

COL·LOQUI: La ideología neoliberal en los nuevos modelos de intervención socio-musical

Activitat ica

26 de gener de 2022 a les 18.00h.

A càrrec del Dr. Horacio Espinosa.

Per a aquesta presentació, rescatarem el concepte de “Ideologia” de l’oprobi teòric en el qual es troba després de ser defenestrado per part de la doxa postmoderna. L’objectiu és dur a terme la crítica a la ideologia d’un programa d’intervenció social basat en l’ensenyament musical i dirigit a joves dels barris de l’anomenada Franja Besòs, de la ciutat de Barcelona. L’enfocament aquí proposat no hauria de ser una excepció, sent els joves tan despietadament bombardejats amb programes sòcio-artístics elaborats al voltant de conceptes clarament ideològics com a “resiliència” o “apoderament”. Aquest procés d’ideologització neoliberal es realitza no sols amb l’anuència, sinó fins i tot amb l’activa participació dels governs, en aquest cas de Barcelona. Això contradiu cert lloc comú que parla d’un replegament de l’Estat enfront de les forces del mercat, quan és el propi Estat el principal promotor de l’empresarializació de la societat. L’anàlisi d’un programa públic com aquest, mostra de manera empírica, cóm els governs són còmplices de les forces del mercat, a través de programes d’educació artística, musical en aquest cas, que transmeten i porten a la pràctica la ideologia neoliberal.

Horacio Espinosa (Guadalajara, México, 1979) Doctor ‘Cum laude’ en Psicologia Social per la Universitat Autònoma de Barcelona. Va realitzar una estada postdoctoral en el Departament d’Antropologia Social de la Universitat de Barcelona amb una beca del CONACYT (Mèxic). És membre del Grup de Recerca sobre Exclusió i Control Socials (GRECS) i de l’Observatori d’ Antropologia del Conflicte Urbà (OACU). Exerceix com a professor associat en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), en el departament de Psicologia i Ciències de l’Educació, on imparteix les assignatures d’Introducció a les Ciències Socials i Acció Col·lectiva. Ha escrit i avaluat articles per a revistes acadèmiques del Regne Unit, els EUA, França, Espanya, Alemanya, Mèxic, el Perú, Colòmbia i altres països.