M’han demanat
de participar en aquest acte commemoratiu del vint-i-cinc
aniversari d’existència de la revista de l’ICA
: Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia.
Agraeixo aquest gest que no és el primer que l’ICA
ha fet envers la meva persona. Però ben mirat –
i ho dic sense cap falsa humilitat – sóc la persona
que menys mereix estar en aquesta taula. No sóc membre
de l’ICA. Vaig ser-ne un temps i després per
una equivocació meva que ara no ve al cas d’explicar
vaig deixar de ser-ne Tampoc he fet res per l’ICA, llevat
d’una vegada que vaig intentar fer desaparèixer
de la seva biblioteca els llibres i revistes sobre l’Àfrica
de la col•lecció Murra perquè fossin cedits
a la delegació de l’ICA de Tarragona. Era el
temps d’unes certes il•lusions. Sempre he anat
pel món buscant la lluna amb un cove. Sort que l’ICA
no va consentir-ho... Va fer ben fet... Cap col•laboració
tampoc en la revista llevat potser d’un article : les
primícies d’un llibre que ara he acabat sobre
un tema d’art africà...Però en aquest
cas, no va ser un servei que jo fes a l’ICA, son els
ses Quaderns que van ferma’l a mi..
Però la vellesa o el privilegi de l’edat és
quelcom que fa meravelles. Estic aquí pel sol fet de
ser un dels més vells d’una determinada comunitat
de la qual només en formo part gràcies a les
relacions informals – no institucionals - que he pogut
establir amb alguns de vosaltres. Dit d’una altra manera,
he estat convidat a aquesta festa, estic assegut en aquesta
taula... sense haver fet res per posar-hi les estovalles i
encara menys els coberts...
Quan l’any passat, avui fa exactament un any i en aquesta
mateixa sala, l’ICA, va organitzar un acte per a parlar
dels meus treballs, havia preparat un text que no vaig tenir
temps de llegir perquè l’acte s’havia allargat
massa. El llegiré avui després d’haver-lo
adaptat a aquesta nova circumstància. En el temps afegit
de la meva existència es una manera de començar
a acomiadar-me i de demanar a la comunitat d’antropòlegs
del meu país que em dispensi de la meva poca presència
o de la presència gairebé nul•la en el
desenvolupament de l’antropologia de casa nostra i em
prengui només pel que realment sóc : no com
un antropòleg innocent sinó com un
antropòleg pescallunes. Es així precisament
com intitulava aquell text que tenia l’aire d’una
rondalla i que ara vull llegir-vos :
ANTROPÒLEGS PESCALLUNES
En un altre temps, el món estava fet de tal manera
que Braç-Esquerra manava i estava per sobre de Braç-Dret.
Amb la seva ma dirigia totes les coses de l'univers. Tothom
l'honorava. El símbol del seu poder era una llança
que tenia unes virtuts màgiques excepcionals.
En aquell temps, doncs, un dia, Braç-Dret, amoïnat
per les destrosses que els ramats de búfals causaven
en els camps d'arròs, manllevà la llança
de prodigis al seu germà.
I aquí comença
la història d'un temps fora del nostre temps i d'uns
esdeveniments fora de la nostra història que malgrat
tot romanen presents en la memòria de molta gent gràcies
als poetes d'unes terres africanes que la recordaven.
Una nit, mentre Braç-Dret feia la seva ronda per a
vigilar el seu arrossar, la claror de la lluna es posà
sobre els corns afilats i ben corbats d'un búfal que
sense cap mirament enfonsava les seves potes en el camp d'arròs
mentre en brostejava les seves tendres fillolades. En descobrir-lo
Braç-Dret no s'ho pensà gens i llençà
la seva arma contra l'animal.
Bé que malferit, el búfal fugí enduent-se
la llança clavada en un dels seus flancs fins desaparèixer
en una plana boscosa just en el moment en què la lluna
s'amagava darrera un núvol espès i els aiguamolls
dels arrossars diluïen el regalim de sang.
Braç-Dret intentà seguir el seu rastre però
la recerca va ser en va. Quan a trenc d'alba tornava al poblat,
tots els seus pensaments es perdien en com s'ho faria per
explicar-ho al seu germà.
Braç-Esquerra l'esperava inquiet a l'entrada de casa.
Potser pressentia el que havia succeït. En veure el seu
germà que tornava sense la llança dels prodigis
li preguntà com s'atrevia presentar-se davant seu amb
les mans buides i el comminà sota amenaça de
mort a no travessar el llindar d'aquella casa fins que pogués
restituir-li la llança que li havia deixat.
Tot seguit, Braç-Dret es posà en camí
per a continuar cercant la llança perduda. Deixà
enrere els camps d'arròs. S'endinsà per les
planes boscoses. Braç-Dret coneixia bé les maneres
de fer d'aquells animals. Sabia que pasturaven de nit, i de
dia descansaven en algun indret ombrejat. Calia ser prudent.
Si no podia ser sorprès per un estol de búfals,
podia ser-ho en canvi per algun vell mascle solitari. Suposava
que aquell búfal malferit després de ser empès
pels búfals del seu estol per tal d'ajudar-lo a seguir
endavant, en no aconseguir-ho l'haurien abandonat, com solen
fer-ho aquests animals. Els seus càlculs no l'aconsellaven
doncs allunyar-se massa ans bé rastrejar tots els voltants
d'aquell indret vers on, aquella malaurada nit, el búfal
fugí enduent-se la llança dels prodigis del
seu germà.
La recerca durà dies i dies. Cap pista. Cap petjada
ensangonada. De vegades, el cansament i el desànim
el deixaven abatut. ¿Com fer-ho - es preguntava - per
trobar aquella llança tan preuada pel seu germà?
¿Quina pista seguir encara, quines petjades rastrejar?
Un dia mentre caminava per la vora d'un rierol es trobà
amb una vella que duia una carbassa a la ma.
- Braç-Dret - va dir-li - ¿què fas per
aquí?
Braç-Dret li explicà la seva malaventura.
- La trobaràs la llança, la trobaràs...
- li digué amb un to que regalimava la certesa d'un
esdeveniment que no tardaria en produir-se.
- La trobaràs la llança, la trobaràs...
- insistí encara com si recités l'antífona
d'un càntic religiós.
- Però on? - li preguntà Braç-Dret.
- No massa lluny d'aquí - li respongué la vella
i afegí:
- Quan travessava el bosc que s'amaga darrera aquest turó
he sentit olor de sang. Ves's-hi ara mateix. El trobaràs
el teu búfal, el trobaràs ajagut al costat d'unes
bardisses. Li ensenyes aquesta carbassa d'oli que jo et dono
i li dius que voldries curar-lo. L'ajudes a posar-se de costat
amb la ferida de cara el sol. Untes amb aquest oli el voltant
de la ferida i de mica en mica li extreus la llança.
Sense fer-lo patir. Una mica cada dia. Romandràs al
seu costat fins que estigui completament curat. Després
li pregaràs que et doni la llança. Te la donarà
i en mostra del seu agraïment, et farà altres
regals.
I tot va succeir com aquella vella li havia anunciat. El
búfal li donà la llança i a més
a més li regalà la lluna, una esfera lluminosa
que dansa, apareixent i desapareixent, en l'escena fosca del
firmament.
De retorn a casa, Braç-Dret lliurà la llança
al seu germà. La gent celebrà el seu retorn.
Braç-Esquerra pogué mostrar de nou a tothom
el signe del seu poder. La llança retrobada brillava
més que mai. La sang del búfal li havia donat
un esclat que no tenia abans.
La nit del seu retorn va haver-hi una gran festa. Els tambors
ressonaven per tot arreu. El poeta al servei de Braç-Esquerra
cantà les gestes del poble amb la seva arpa-cítara
entre els dits. No massa lluny d'allí, els morts dansaven
com els vius, seguint els mateixos ritmes, marcant els mateixos
passos, imprimint en les seves ombres els mateixos moviments,
sota la mirada invisible i complaent d'una vella feliç.
En mig de la festa aparegué Braç-Dret saltant
i ballant amb la lluna a les mans. La llençava pels
aires, la tornava a agafar. La deixava que s'enlairés
fins al cim del firmament, la feia canviar de cara: creixia
o minvava, mentre les estrelles que també eren a la
festa la contemplaven sense a penes espurnejar. Amb un simple
gest, Braç-Dret la convidava a davallar fins posar-se
lentament sobre el palmell de la seva ma i seguint el ritme
dels tambors la deixava escapar de nou amb la seva llum blanca
que meravellava a tothom..
Des d'aquella nit els poetes
no deixarien mai més de cantar amb les seves arpes-cítares
aquella meravella. Fou així com Braç-Dret esdevingué
tan cèlebre com el seu germà.
Un dia, aprofitant que l'heroi d'aquesta gesta se n'havia
anat de viatge, Braç-Esquerra agafà l'esfera
lluminosa que el seu germà de dia guardava en un cove
i volgué fer-la dansar al so dels seus tamborinaires
però la lluna se li escapà, s'enlairà
fins el cim del firmament i no davallà mai més.
En veure-la penjada al cel, Braç-Dret tornà
al seu poble i demanà al seu germà que fes el
favor de tornar-li la seva esfera lluminosa. Braç-Esquerra
que fins llavors havia governat totes les criatures d'aquest
món, cregué que podria trobar-la i es posà
en camí amb el cove sobre el cap per a cercar la lluna
que li reclamava el seu germà.
Però aquesta, és una altra història
ÉS LA HISTÒRIA DE
LA RESTITUCIÓ IMPOSSIBLE.
Fou la història d'un estranger, anomenat “Fill
dels Evuzok”, que va rebre manllevada la Paraula d'aquells
que l’acolliren sense saber-la o poder-la restituir
amb tota la seva precisió a aquells que durant molts
anys la posaren al seu abast ; sense saber-la o poder-la fer
escoltar després a la gent del seu propi país
... Repeteixo : “sense saber-la (segurament) o poder-la
(certament) fer escoltar després a la gent del seu
propi país...”
Però aquesta no és tan sols la meva història.
Si ho fos no valdria la pena parlar-ne. És la història
de molta gent, de molts antropòlegs. I perquè
d’aquestes històries el món en deu anar
ple, els nostres poetes o creadors d’imatges ho recordarien
quan deien d’aquelles persones que pretenien l’impossible
, que van pel món “buscant la lluna amb un
cove”
I és així com un bon nombre de joves antropòlegs
de casa nostra, l’han tingut d’anar a buscar,
la lluna, a Paris, a Lisboa, a Alacant, a Anglaterra, a Bolívia,
a Mèxic o al Canadà... i d’altres encara,
molts altres, la van buscant a casa nostra... tot perdent
l’esperança de trobar-la. En el camp de la nostra
disciplina, la deslocalització i la reconversió
laboral, són temes ben coneguts... I moltes vegades
per culpa dels criteris de selecció en les nostres
universitats ja que sovint es tenen més en compte,
el proteccionisme, l’endogàmia acadèmica,
la fidelitat, l’agraïment als serveis dispensats...
que no pas la qualitat i el rigor científic. I ara
també a causa d’unes anomenades “agències
de qualitat” formades per persones no elegides per cap
estament acadèmic, que, seguint mètodes informatitzats
americans, seleccionen els futurs candidats no per la seva
qualitat sinó per la quantitat
d’articles que han escrit, de llibres que han publicat,
de congressos als quals han assistit... sense haver-se pres
la molèstia de llegir res dels candidats, sense tenir
en compte per res els informes dels professors especialistes
en l’àmbit dels seus coneixements : és
així com per aquestes agències la quantitat
esdevé el criteri objectiu per mesurar la qualitat....!
Calia haver-hi pensat...!
¿Perquè la possibilitat d’exercir realment
la nostra disciplina – i no tan sols com a professors
universitaris sinó també i potser sobretot com
a investigadors – ha esdevingut una cosa gairebé
impossible en el nostre país?. ¿On són
els investigadors, antropòlegs, en aquesta mateixa
casa [1]
on estem reunits? I si aquesta casa no la trobem prou nostra,
- encara que en Lluís Calvo faci tot el necessari perquè
ho sigui -, on són en altres d’equivalents, potser
més nostres?
¿No haurà sigut perquè hem empetitit
l’antropologia i hem reduït el seu objecte a qüestions
massa locals, massa immediates com per a voler aportar respostes
als problemes de la societat d’avui transformant la
nostra professió en una mena d’ingenieria social?
. Pot ser una opció respectable, potser si, però
analitzar un fet social proposant solucions per intervenir
després en la seva transformació és quelcom
que em sembla molt lluny d’allò que jo penso
hauria de ser l’antropologia. Ho vaig aprendre a l’Àfrica.
Allí vaig descobrir els inconvenients que tenia posar
l’antropologia al servei d’una ideologia religiosa,
o de posar-la al servei d’una ideologia econòmica
en projectes de desenvolupament o, encara més greu,
de posar-la al servei d’una ideologia colonial com també
s’havia fet en aquelles terres. Allí doncs vaig
descobrir que l’antropologia dita “aplicada”
podia ser un problema, un greu problema, potser fins i tot
un despropòsit.
Jo penso que la nostra disciplina hauria de ser socialment
reconeguda per la seva capacitat de fer pensar ; d’ajudar
a desmuntar les idees rebudes sobretot aquelles que la societat
creu que tenen un valor universal ; de fer conèixer
amb tota la seva profunditat la gran riquesa dels continguts
de la diversitat social i cultural (i no només dels
aspectes externs o folklòrics); d’alliberar les
mentalitats de la tendència a la simplificació
; d’obrir-les i de fer descobrir la complexitat dels
fets socials que observem ; en una paraula, la nostra disciplina
hauria de ser socialment reconeguda per la seva capacitat
de plantejar problemes ... molt més que per voler proporcionar
solucions... a curt termini... Es potser per tot això
que jo penso que a casa nostra el que falten no són
departaments d’antropologia (potser m’atreviria
a dir que n’hi han massa) sinó centres o instituts
dedicats a la recerca fonamental...
Avui, en aquest dia de commemoració, jo només
desitjo que l’ICA i els seus Quaderns que també
han anat pel món buscant la lluna amb un cove
però tenint el mèrit d’haver convertit
en realitat moltes coses que semblaven impossibles, puguin
en els propers anys pescar una lluna plena que il•lumini
totes les antropologies i totes les etnologies possibles.
I per a mi, simple forà, vivint al marge de les mil
xarxes que formen l’entramat dels interessos individuals
i col•lectius de la nostra comunitat d’antropòlegs,
el meu somni seria que sota aquesta lluna nova l’Institut
Català d’Antropologia fos molt més que
una simple associació de persones més o menys
benèvoles ; molt més que un simple col•legi
oficial destinat a donar un estatut jurídic als antropòlegs
; el meu somni seria que l’ICA esdevingués –
si encara aquesta figura jurídica existeix –
una mena d’institut o de fundació o el que sigui
de caire interuniversitàri, potenciat realment –
i no només cedint els seus logos - per les diferents
universitats catalanes, amb els seus propis investigadors
[pagats], laboratoris i equips de recerca [amb els seus propis
mitjans]; convertint-se en un centre capaç de potenciar
la investigació en tots els àmbits tot creant
el seu propi espai que permeti distingir plenament la nostra
disciplina d’altres més o menys properes com
podria ser la sociologia ; suprimint la dicotomia que jo considero
nefasta entre antropologia i etnologies ; sabent-se obrir
sense complexes a totes les altres societats, la qual cosa
ens faria ser diferents de la sociologia ; donant a l’etnografia
la plaça que en la nostra disciplina es mereix, fent
que la recerca etnogràfica marqui d’una manera
prou permanent la identitat dels nostres antropòlegs
i que la antropologia sobre el terreny deixi de fer-se per
l’intermediari d’uns becaris convertits en “matxaques”
d’uns projectes dels quals si bé ells en proporcionen
la llana, són els altres els que n’estiren els
fils... i més d’una vegada, en són els
mateixos “matxaques” els que en surten esquilats...;
d’un institut o fundació, en fi, que sàpiga
anar més enllà de les urgències polítiques
i socials dels nostres governs, siguin del color que siguin
; i es convenci que la antropologia fonamental
és tan important pel saber com el saber ho és
o hauria de ser-ho per el poder que només cerca en
l’antropologia un mitjà d’intervenció
per aplicar les seves polítiques socials... No és
una qüestió de diners, amics. No tenim un Institut
de la Mediterrània? No hi ha una casa d’Àsia?
No existeix un Cidob? No repartim premis nacionals i ens gastem
els diners per a anar a Paris i donar-ne un a Lévi-Strauss?
No, no és una qüestió econòmica,
no...!. És una qüestió de re-definició
dels camps i objectes de la nostra disciplina ; és
també una qüestió de recuperació
– amb una altra òptica evidentment, curats com
ja estem tots plegats (menys la dreta francesa) de l’òptica
colonial - d’aquella obertura cara enfora de l’antropologia
clàssica per tal que la societat trobi en la nostra
disciplina, allò que potser espera : vertaders especialistes
en l’estudi de les maneres de fer, pensar, esdevenir
i relacionar-se de les altres societats tot recordant que
els vertaders especialistes és fan amb molts anys dedicats
exclusivament a la seva especialitat; però tot això
és també una qüestió de política
universitària, començant des dels nostres propis
estaments de l’antropologia : com és que la majoria
d’antropòlegs tenen com objecte de recerca la
nostra pròpia societat ? Com es que, quan fa uns mesos
la UB es proposà estudiar la conveniència de
crear un master d’antropologia africana seguint les
normes de Bolònia va tenir que desistir en el projecte
ja que en aquest departament no hi havia cap antropòleg
especialitzat en l’Àfrica subsahariana...? Mentre
es segueixi potenciant estudis sobre la nostra pròpia
societat, estarem lluny d’assolir aquesta obertura que
l’antropologia de casa nostra, en general, només
practica d’una manera teòrica a partir de les
recerques sobre el terreny d’altres investigadors.
Però no feu cas de mi.... ja que no tan sols sóc
un antropòleg pescallunes, sinó també...
un somiatruites. |