Hi havia una època
en que els museus etnogràfics s’assemblaven als hivernacles
dels jardins botànics de les grans metròpolis. Tant
en els museus com en els hivernacles s’hi trasplantaven les
espècies exòtiques que podien subsistir gràcies
a una atmosfera artificial que assegurava el seu manteniment. Hi
havia, tanmateix, una clara diferència entre les espècies
dels jardins de plantes i els artefactes exposats en un museu etnogràfic.
Els magnífics palaus de cristall proporcionaven una atmosfera
que feia que les plantes creixessin vigoroses, mentre que les vitrines
dels museus etnogràfics eren l’evidència de
la mort de l'objecte. Aquells artefactes, desarrelats de la xarxa
d'intencionalitats que havien fet possible la seva producció,
es convertien en testimonis muts d'unes cultures a punt de desaparèixer.
La seva presència al museu etnogràfic certificava
la seva mort. Mentre que l'atmosfera artificial dels hivernacles
proporcionava un medi ambient adequat a les espècies arribades
d'altres climes, l'atmosfera del museu amb les seves vitrines i
sistemes de classificació naturalistes feia perdre l'autenticitat
de l'objecte. Davant d’aquella situació només
quedaven dues alternatives al visitant que podia resistir l'atmosfera
sovint enrarida del museu. O bé es convertia en fetitxista
i es deixava fascinar per la màgia d’uns objectes que
el traslladaven als seus somnis d'infància, o bé tractava
de reconstruir la vida dels objectes situant-los de nou en la cultura
que els hi havia proporcionat el seu origen. La primera solució
va ser la que adoptaren els artistes moderns d'avantguarda tot convertint
alguns d'aquells objectes en obres mestres universals. Recordeu
el descobriment de l'art primitiu per Picasso en l'atmosfera enrarida
del Museu de Trocadero de París. La segona solució
va ser la de l'antropòleg modern que afirmava que l'única
atmosfera propícia n’era la cultura original.
En un museu etnogràfic no s'exhibien cultures, s'exposaven
artefactes. Alguns d'aquests objectes van aconseguir amb el temps
el reconeixement de la universalitat de l'obra d'art, però
la majoria es van quedar com a testimonis d'altres cultures. El
públic que apreciava aquests artefactes era molt especial.
Era una élite educada, masculina i de raça blanca.
Però amb el temps, aquesta mateixa élite va deixar
aviat de fascinar-se per l'exòtic –aquestes sensacions
es posen en mans del turisme de masses– i abandonà
el museu etnogràfic. De la mateixa manera, molts antropòlegs
i antropòlogues formats en el treball de camp no creuen necessari
documentar-se amb les peces de museu i fins i tot arriben a considerar
l'adquisició de nous artefactes com a un acte d'espoli, i
no com a una acció de conservació científica.
Algunes de les peces que van fascinar clarament als artistes moderns
d'avantguarda emigraren de les velles vitrines dels museus etnogràfics
per ocupar els espais de l'art universal, tal com va succeir amb
les peces que poden contemplar-se actualment al Pavelló de
Sessions del Museu del Louvre.
L'atmosfera enrarida de les vitrines del museu ha fet visible el
caràcter nòmada i difícilment classificable
d'aquests objectes. De fetitxes i objectes salvatges han passat
a obres d'art universal; de preuats testimonis d'una cultura a testimonis
de l'espoliació colonial; d'objectes sagrats a icones de
la identitat cultural. El públic potencial dels museus etnogràfics
també ha canviat radicalment. Aquell conjunt de ciutadans
compost per homes blancs cultes que ampliaven la seva sensibilitat
gràcies als objectes dels altres, s'ha transformat en un
públic multicultural que va a contemplar a les antigues metròpolis
colonials part de la seva història i de la seva cultura.
Ja no és possible exhibir a un altre distant, sinó
que ens exposem a nosaltres mateixos, aquest conjunt de ciutadans
multiculturals que habitem a les ciutats.
Aquesta nova situació ha provocat que als vells museus de
etnografia hi bufin vents nous que han renovat l'atmosfera que deixava
morir un conjunt d'artefactes que per vocació o per necessitat
eren nòmades i difícilment classificables a les seves
vitrines naturalistes. Les dificultats per exposar-los ha fet renovar
la museografia etnogràfica i els seus museus són ara
un dispositiu per reflexionar sobre els artefactes i la nova relació
que establim amb els altres i amb nosaltres mateixos. Són
museus inclassificables que suggereixen noves formes de mirar allò
que ens costa pensar sobre nosaltres mateixos. Així, preguntes
com ara què és un cos adquireixen noves dimensions
que no poden fer-se tot contemplant un nu en un museu de belles
arts o un esquelet en un museu d'història natural. Si el
visitant del museu del Quai Branly està disposat a exposar-se
a si mateix, podrà ser subjugat pel fetitxisme els objectes.
Podrà veure els artefactes des de diferents perspectives
i tractar de comprendre les diverses ontologies que els van fer
possibles. El recorregut en principi sembla molt simple: va transitant
pels diferents continents -Oceania, Àsia, Àfrica i
Amèrica -, però el visitant pot anar i venir d’uns
temes als altres i inquietar-se a partir dels objectes.

1 : Musée du Quai Branly. Exposició
permanent. Vista de les vitrines de la zona d'Oceania. 13 de juny
de 2006
© musée du quai Branly. Fotografia: Antonin Borgeaud
Davant les magnífiques escultures de Melanèsia haurà
de pensar sobre els avantpassats i la mort, així com en el
prestigi masculí davant algunes arts del cos polinesi o bé
en el temps dels somnis davant les pintures sobre escorça
d'Austràlia. Es plantejarà diferents formes de relació
amb la naturalesa davant la complexa vestimenta i el tambor del
xaman siberià i es deixarà seduir davant la riquesa
tèxtil dels pobles asiàtics. Al nord d'Àfrica,
davant la varietat de robes i vestits haurà de reflexionar
sobre la complexa relació entre masculí i femení.
A l’Àfrica sub-sahariana no podrà recórrer
al recurs de la representació quan contempli les magnífiques
escultures lleugerament asimètriques que simbolitzen els
esperits i haurà de cercar noves formes de mirar les màscares
no pensades per a ser contemplades per les societats secretes que
les van idear. A Amèrica del Nord la sofisticació
de les màscares, que sempre en mostren una altra al darrere,
obliguen a conceptualitzar una nova relació entre la interioritat
i l’exterioritat dels éssers, mentre que a les planes
el visitant es veurà obligat a repensar la relació
entre masculí i femení. Sorprenentment, allà,
l'art figuratiu està en mans dels homes, mentre que l'art
abstracte és exclusivament femení. Finalment, a l’Amazònia,
davant de l'art de les plomes i la pintura corporal ens veiem obligats
a pensar la relació que el cos humà estableix amb
els altres cossos no-humans.

2 : Musée du Quai Branly. Exposició
Qu’est-ce qu’un corps?. Musée du quai
Branly, fins al 23 de setembre de 2007.
© musée du quai Branly.
Evidentment aquest petit resum d'un recorregut no esgota la riquesa
d'una visita que es planteja com un viatge iniciàtic. Tot
el recorregut es fa en una atmosfera de semi-penombra a la que s'arriba
després d'un laberint. Una metàfora que defineix molt
bé la relació que establim actualment amb els altres
i amb nosaltres mateixos; una relació més lliure i
propera, però al mateix temps no exempta d'obscurantismes,
temors i tensions. |