Pretendre abastar el repte
de la complexitat de Montserrat en un article fóra massa
agosarat per la meva part, així com ho fóra intentar
comprendre la seva realitat total. Només vull mostrar doncs,
unes línies de reflexió que m’han semblat apassionants
i engrescadores.
Partint de la singular geologia de la muntanya de Montserrat,
voldria enfilar la meva reflexió cap a l’antiguitat
de les històries sagrades que s’hi concentren, amb
la seva vessant positiva i lluminosa així com també
el seu costat fosc, amb narracions tan significatives com la de
la trobada de la imatge de la Mare de Déu, o la de la Misteriosa
Llum, com la de Fra Garí i les de les coves del Salitre o
Salnitre, per altra part.
La trobada de la imatge de la Mare de Déu és el
punt central on convergeixen tota una sèrie de tradicions,
des de la veneració de les Marededéus trobades
com a eix rector de l’èpica sagrada local i la tensió
entre el poder centralitzant de la jerarquia i la devoció
local, fins el problema de les Marededéus negres i el seu
significat místic. En aquest punt, farem referència
a l’article del gran estudiós de l’antropologia
religiosa, William Christian (1995:24-33),
així com l’estudi fet a rel de la darrera restauració
de la imatge l’any 2001. També ens interessarà
l’organització eremítica i monàstica
de l’ocupació sagrada de la muntanya.
L’aparició de llums forma un altre capítol
que va des d’una de les manifestacions de la trobada de la
imatge, passant per la Misteriosa Llum projectada a Manresa, fins
a l’actualitat, amb el fenomen OVNI.
Geologia
Començant doncs pel suport geològic, sabem que el
massís de Montserrat està format per conglomerats
o roca pinyolenca, formant una malla de diàclasis verticals,
modelades i arrodonides per l’erosió de l’aigua
i del glaç, i que també conté algunes capes
primes de roques més argiloses.
Tota la roca de Montserrat té l’origen en la sedimentació
del terciari, a l’Eocè mig (fa 42 a 35 milions d’anys).
En aquells temps Montserrat, així com St. Llorenç
del Munt, eren deltes amb esculls de corall en un mar poc profund,
que a l’Eocè Superior, (fa 35 milions d’anys),
es va anar retirant i assecant, mentre que a Montserrat s’anava
sedimentant la grava. De fet, fins a l’Oligocè, el
Bages formava una conca continental, i no és fins el Miocè
Mig ( de 16.4 a 11.2 milions d’anys) que, per influència
del plegament dels Pirineus, s’originen alguns plecs anticlinals,
sovint fallats, a Montserrat. La resistència diferencial
dels materials de Montserrat ha modelat el relleu de la muntanya.
Fa 13 milions d’anys, desapareix la malla de rius anterior
i s’estableix l’actual, del Llobregat i el Cardener.
No obstant, es coneixen uns corrents fluvials profunds que passen
pel davall de la muntanya sagrada, i sembla que el magnetisme de
la terra també es comporta de forma especial en tot el massís.
Hi ha notícies, per uns manuscrits del monjo P. Joana, que
l’any 1801 es va fer una expedició per les coves i
barrancs de Montserrat i es va arribar fins un riu cabalós
subterrani, que més tard no s’ha tornat a trobar, malgrat
haver-ne explorat exhaustivament l’avenc de Costadreta (125
m) i el dels Pouetons (140 m).
Corroborant la existència de corrents d’aigua pel
davall de la muntanya, les dues fonts de Les Mentideres, entre Collbató
i Monistrol després de grans pluges, esdevenen molt importants,
fenomen que referma per alguns geòlegs la possibilitat d’una
gran acumulació d’aigua a l’interior.
En aquest sentit, també hem de mencionar com el famós
bandoler Mansuet Boxó, que va viure a cavall del s. XVIII
i XIX, es va refugiar dins de les Coves del Salnitre i no va ser
trobat mai més, ja que es creu que coneixia una eixida que
tampoc ningú més va poder trobar. I si tot això
no fos prou complicat, sembla que la configuració subterrània
de la muntanya en general, i de les coves, en particular, ha anat
canviant amb el pas del temps, per les descripcions que en coneixem.
La confluència d’una composició geològica
complexa i el caràcter sagrat de la muntanya de Montserrat
fa també que, en un altre ordre de coses, els que cerquen
en el paisatge esotèric les anomenades línies LEY,
descrites per Alfred Watkins (1925), vegin
confirmada a bastament la seva teoria sobre l’encreuament
d’una multitud d’aquestes línies a Montserrat.
El paisatge inquietant de Montserrat abunda en narracions de desaparicions
de gent que no ha estat trobada mai més. De fet, els pobles
del voltant de Montserrat – Marganell, El Bruc, Collbató,
Esparreguera, Monistrol, fins a Manresa – presenten cada any
casos de persones desaparegudes. Així es conta d’un
noi que per Sant Joan va desaparèixer després d’apagar
un foc, o d’una dependenta de sabateria que va anar sola a
Montserrat i ja no en va tornar, o fins d’un executiu que
va desaparèixer l’agost del 1998, havent deixat el
cotxe al pàrking del monestir.
Foscor i lluminositat
Com dèiem al començament, a la muntanya de Montserrat
hi conviuen l’aspecte lluminós i l’aspecte fosc
i ombrívol. L’aspecte lluminós el tractarem
més endavant, tot fent referència a les llums de la
trobada de la imatge de la Mare de Déu, a la Misteriosa Llum,
i a les expectatives de veure llums cada 11 de mes dels que es congreguen
al voltant de Josep Grifoll des del 1978.
Però l’aspecte fosc i subterrani es manifesta en
les desaparicions adés esmentades en els avencs i les coves
Gran i del Salnitre, i en les narracions que s’hi situen.
Així, en el Salnitre tradicionalment s’ha dit que hi
habita el Marmotot, un ser descomunal amb el qual es fa por a la
canalla, i que es dedica a caçar nens per a menjar-se’ls,
tot transportant-los a les butxaques i en un gran cistell que duu
penjat a l’esquena. És a dir, que l’imaginari
popular que ha bastit una figura per espantar els nens, utilitza
precisament la muntanya i les seves interioritats fosques i misterioses
de les coves com a lloc que confirma la versemblança de la
narració per a fer que els nens no es posin en perill.
També coneixem la narració sobre un pastor del Bruc,
un poc fatxenda, que portava el seu ramat pel voltant de la cova
del Salnitre i un dia, tot berenant, va convidar al dimoni a compartir
el berenar. Però el dimoni va aparèixer i li va matar
el ramat i ell va tenir un ensurt descomunal i es va escapar corrent.
Va arribar defallit al poble i va sobreviure només el temps
per explicar el que li havia passat, com a advertència per
a tots.
No obstant, les formes capricioses de les coves del Salnitre presenten
en un indret avui obert al públic, entre altres aparences,
una imatge que recorda la imatge de la Mare de Déu de Montserrat
de perfil.
Això ens condueix a la següent reflexió, que
entre el món lluminós i el món subterrani i
fosc hi destaca com a pol aglutinador la imatge de la Mare de Déu
trobada, que participa d’ambdues propietats: per una part,
es trobada en una cova, però ho adverteixen els àngels
amb cants i llums; i per altra, la llum dels fidels la torna negra.
Montserrat i el Sant Grial
L’aspecte formidable i misteriós de la muntanya,
així com la seva projecció espiritual que perviu malgrat
les aculturacions religioses, va despertar molt aviat l’interès
dels escriptors europeus, centrats sobretot en la preocupació
d’ubicar el Sant Grial com a recerca espiritual. Es pot dir
que es comença a situar aquesta relíquia a Montserrat
des dels escrits de Chretien de Troyes al s. XII amb el seu relat
del cavaller Percival, que mentre tornava a casa, para en una muntanya,
en un castell on té experiències paranormals i on
veu un seguici que porta el Sant Grial, i a l’endemà
es desperta en un castell desert, que s’identifica amb Montserrat.
Robert de Boron, i més tard Wolfran von Eschenbach al s.
XIII, continuen amb aquesta referència. Kyot, el trobador
provençal, parla inspirat per un manuscrit àrab de
Toledo d’un castell del Grial més enllà, al
sud dels Pirineus i prop de la frontera amb els àrabs, i
ens fa remuntar la recerca del Grial fins els segles VII i VIII.
El castell descrit per aquests autors, al qual anomenen Carbonek
o Montsalvatge, realment va existir a la Santa Muntanya en temps
anteriors a la existència del monestir. D’aquella construcció
en queden restes prop de Sta. Cecília (bastida l’any
871), conegudes com el Castell del Marro. També hi ha restes
d’una altra construcció semblant a l’ermita de
St. Dimes, i Carreres Candi encara ens parla d’un altre possible
castell (Otger) a l’ermita de St. Miquel.
Jean d’Arras, en la seva obra Melusine (s. XIV),
parla a bastament de la muntanya de Montserrat i fa referència
a les 12 ermites que com una escala de santedat anaven ascendint
per la muntanya i els ermitans anaven pujant a la següent més
alta, a mesura que els eremites superiors i més ancians morien.
La recerca del Grial abasta els temps moderns, encetant amb el
Romanticisme una allau d’al•lusions. Fins i tot Montserrat
va ser visitat per polítics alemanys del III Reich, especialment
interessats pel símbol del Sant Grial.
El relat de Fra Garí
Potser la mostra més clara de la doble vessant de la Santa
Muntanya, celestial i fosca alhora, ens la dóna la narració
de Fra Garí, situada en el temps de la trobada de la imatge
de la Mare de Déu, i de la que tenim el primer rastre escrit
en un poema editat l’any 1550 en la impremta de Joan Mey a
València. Després, Fra Garí serà un
dels personatges estimats del romanticisme i la Renaixença.
Així, Víctor Balaguer fa ressò de la seva dramàtica
història en el seu Monserrate, su historia, sus tradiciones,
publicat l’any 1850. Mn. Cinto Verdaguer va versificar la
narració dins del seu poema dedicat a Montserrat, i també
Maragall escriu sobre el tràgic personatge. Aquesta història
ens porta, potser com cap altra, a veure les dificultats i oportunitats
espirituals que ofereix la Muntanya com un exemple del camí
lluminós i del camí fosc que s’hi entrellacen.
De fet, el relat de Fra Garí ens fa pensar en la tradició
popular europea del mite d’Èdip, que tan magistralment
va estudiar Vladimir Propp. Es tracta però d’una narració
incompleta, ja que no en tenim el començament que requeriria
com a variant d’Èdip, i que és conegut en el
folklore europeu en les variants d’Andreu de Creta, Sant Gregori,
i Judes.
La narració comença amb un comte que busca un remei
per a la seva filla que està endimoniada, i la porta a un
ermità de la muntanya de Montserrat, famós per la
seva saviesa i santedat. Fra Garí la guareix però,
enganyat pel dimoni, la viola i finalment la mata i l’enterra.
Fra Garí reconeix la seva gran culpa i se’n va a
Roma per a demanar perdó al Sant Pare. Aquest li imposa com
a penitència que anirà pel món com un animal
fins que un nadó parli i el perdoni.
Fra Garí es converteix en un ser estrany, cobert de pèl,
sense mai mirar el cel, que segons unes versions es caçat
pels cavallers del Comte de Barcelona, Guifré, i segons altres,
uns firaires mantenen en captivitat, tot mostrant-lo com un fenomen
en festes i fires. Arribats al palau, i estant arraulit en el seu
jaç sota una escala, passa la comtessa amb el seu fill Miró,
de bolquers, i aquest, prodigiosament, parla i diu: “Aixeca’t
Fra Garí que del Cel estàs perdonat.” A l’instant,
queda convertit en una persona normal i explica el seu pecat. Acompanyat
del comte, va fins on té enterrada la filla d’aquell,
que miraculosament està encara viva. Ací acaba la
narració i no sabem si Fra Garí torna a la seva vida
d’eremita. És a dir, com moltes de les narracions del
tipus d’Èdip, l’heroi desapareix i no es coneix
on és la seva tomba.
A la llum del mite d’Èdip i de les seves variants
populars europees, podem interpretar la història de Fra Garí
en les dues parts referents a Èdip rei i a Èdip a
Colonna.
Vladimir Propp feia venir tot el desenvolupament de la narració
d’un moment de canvi entre la descendència reial per
via de la filla i del qui s’hi casa, cap a una descendència
patrilinial, on el fill del rei (o del comte en aquest cas) és
l’hereu. És a dir, que tota la història gira
entorn d’un problema de descendència de la monarquia.
En la primera part de la nostra narració, se’ns presenta
una filla del rei que no pot succeir al seu pare, ja que està
endimoniada, i la gesta de Fra Garí, tot guarint la princesa,
hauria de concloure amb el casament i herència del tron si
es tractés d’una herència del tron a través
de la filla. Però s’hi interposa el sacrilegi, que
en aquest cas substitueix a l’incest que es donava en la història
d’Èdip, i comença la segona part, paral•lela
a la primera, però en un altre nivell, el de l’expiació,
que com en el cas de les altres variants d’Èdip es
fa sense esperança de tenir final, ja que la condició
del perdó és absolutament impossible. Es demana, per
exemple, que floreixin uns tions, que es trobi un objecte tirat
al mar, i en aquest cas, que un nadó parli.
Si posem la narració de Fra Garí en el contínuum
que ens assenyala Propp, veurem una sèrie de semblances i
dissimilituds formals però un mateix missatge que recorre
la història. En una rondalla, l’heroi salvaria la filla
del comte i s’hi casaria, i per tant heretaria el reialme.
En la vida real, el sistema d’herència tradicional
a Catalunya ens portaria a una pubilla que teòricament hauria
de succeir al pare, casant-se amb un pubill, o gendre de residència
uxorilocal, però quan arriba un hereu mascle, la pubilla
es desestimada com a hereva.
La nostra narració conté els elements de la vida
real, però en lloc de la irrupció negativa d’un
hereu, es basa en la figura, ja prou negativa, de la pubilla endimoniada,
i després la seva violació i mort, degut a una distorsió
produïda en el personatge que l’havia de salvar: un home
sant que la salva, sí, però després, enganyat
pel mateix dimoni, la viola i la mata. Només unes accions
inverses i distorsionades dels personatges podran tornar l’equilibri
a la història, aquest cop a favor de l’hereu, que no
es veu ja com un usurpador sinó com un salvador que soluciona
el problema. Així, Fra Garí de sant esdevé
un animal anònim en lloc de ser buscat per la seva excel•lència
i fama, viu captiu i irreconeixible, i un nadó – el
futur hereu – contra tota llei natural pronuncia les paraules
de perdó que hauran d’alliberar a Fra Garí,
i de retruc a la princesa morta. D’aquesta manera, qui usurpa
el lloc de l’herència es converteix en l’introductor
de la guarició de cossos i ànimes. No sols l’home
sant i guaridor es substituït pel rei, en una monarquia sagrada,
que pot guarir i perdonar, sinó que la pubilla es substituïda
per l’hereu. En aquesta narració, doncs, es fa palesa
la raó de canvi en la successió al tron que va establir
Vladimir Propp per la història d’Èdip.
De Fra Garí, a diferència del que passa amb Èdip,
no se sabrà mai de qui era fill, ja que ens manca l’episodi
inicial, però com Èdip, Fra Garí desapareixerà
sense que se sàpiga res ni de la seva vida posterior ni de
la seva mort.
La donzella recuperada, en la història reelaborada pels
literats de la Renaixença, entra al convent que funda el
comte a Montserrat.
Francesc Ballester, visionari
Un altre personatge, aquest del s. XIX, encarna en si mateix els
dos aspectes assenyalats de la muntanya, el fosc i el lluminós.
Es tracta de Francesc Ballester, un home senzill i fondament religiós
que experimentava aparicions de St. Antoni Abat. Va aplegar un grup
de fidels i va alertar les autoritats religioses i àdhuc
polítiques de grans malvestats, però va ser comminat
a retractar-se de les seves visions, i com que s’hi va negar,
el van jutjar i va morir a la presó l’any 1832. Doncs
bé, en els inicis de les seves visions de St. Antoni, aquest
el fa pujar a Montserrat de nit com a iniciació espiritual
i l’avisa dels perills que passarà a la muntanya. Efectivament,
se li presenten uns gossos famolencs, dels quals és deslliurat
en el darrer moment, i també és assaltat per uns lladres
que no li robaran tot el que es temia, cosa que el confirma en la
seva confiança en el Sant. Per a Francesc Ballester, la iniciació
es manifesta físicament en la pujada a Montserrat, i està
plena de perills que simbolitzen les forces de l’infern, que
lluitaran amb ell perquè no arribi al cim de llum que representa
la Mare de Déu, i perquè no porti a terme la seva
missió. Així, ell podria restar tranquil sense pujar
a la muntanya, sense comprometre’s en el seu camí d’espiritualitat
en el qual li serà donada una missió tan difícil,
però quan es submergeix en la foscor de la muntanya i de
l’ascensió per paratges feréstecs, s’espera
l’atac de l’enemic. Quan arriba al monestir està
salvat, però encara li queda la tornada, submergit altra
volta en la foscor de la muntanya, tot prefigurant la tasca que
li espera. La seva missió, però, n’eixirà
reforçada per la seva obediència al manament de Sant
Antoni, que li ha anat avançant tot el que li passaria com
a prova de la veracitat de les visions. La descripció que
el personatge transcriptor de les seves visions fa de la vetlla
davant del monestir, tot esperant amb els altres fidels el moment
d’entrar a resar matines, ens recorda les vetllades dels pelegrins
narrades en el Llibre Vermell de Montserrat.
Les Marededéus trobades
Un cop presentat l’escenari que no és pas un element
passiu, ans al contrari, es manifesta com un teixit del qual la
imatge i el culte a la Mare de Déu en són un brodat,
o millor dit el dibuix d’un espolinat, passarem a considerar
dues circumstàncies molt especials de la imatge: el fet de
ser una Marededéu trobada i el de ser una imatge negra.
Les Marededéus trobades són una categoria molt generalitzada
en l’univers catòlic, ja que diverses situacions d’iconoclàstia
les han fet amagar per part dels fidels, i per tant, han reaparegut
més tard, ja sigui de forma casual, trobades per un pagès
que ensopega amb l’arada sobre la imatge, pels animals d’un
ramat, o altres circumstàncies, però també
com a resultat d’un fet extraordinari que anuncia la seva
presència: el comportament estrany d’un animal, corder
o bou, que s’entesta en anar a un mateix lloc i no se’n
vol moure; llums; o bé càntics celestials, com en
el cas que ens ocupa, el de la Mare de Déu de Montserrat,
trobada per uns pastors després d’haver observat llums
i sentit càntics celestials en l’indret de la Cova.
El fet més complex arriba a les aparicions de la mateixa
Mare de Déu (Mare de Déu de les Sogues) que deixa
prova de la seva visita amb signes visibles, sovint guarint el vident
(Virgen del Pueyo), fent-li sorgir un estel lluminós a la
cara (Mare de Déu de Misericòrdia), o deixant-li una
mà enganxada a la galta per convèncer a les autoritats
perquè vagin al lloc d’aparició i creguin el
missatge deixat al vident. En aquests casos, la gent i autoritats
que acompanyen al vident de tornada al lloc d’aparició
es troben la imatge. Encara que aquests siguin els trets més
comuns, cada història sagrada de trobada d’una imatge
de la Mare de Déu té les seves singularitats.
En la trobada de les santes imatges es produeixen sovint dos tipus
de tensions. En primer lloc la tensió evidencia una competència
entre dues comunitats de fidels que pren la forma de lluita per
apropiar-se de la imatge, tot associant-la a l’espai propi.
Així, dues comunitats de fidels poden enfrontar-se perquè
la imatge ha aparegut en un lloc que implica d’alguna manera
a les dues comunitats, o en els límits o en un lloc que pertany
a un municipi mentre que el personatge que ha trobat la imatge és
d’un altre. Per tant els dos grups emprendran un litigi per
a portar la imatge al seu territori, i això moltes vegades
es representa en el ritual festiu, on la hostilitat entre les dues
comunitats té el desenvolupament catàrtic de drama
d’origen.
L’altre tipus de tensió té a veure amb l’ortodòxia
del missatge de l’aparició, i es dóna entre
la jerarquia eclesiàstica i la comunitat local. Efectivament,
la imatge sovint apareix en un lloc no consagrat, ni tingut com
a sagrat per la jerarquia. No apareix en una església sinó
en un arbre, una cova, una font, un pou... i això fa témer
una revifalla o un record d’antics cultes precristians o no
cristians.
Però hi ha també un altre factor més important
encara, i és que la localització de la imatge en un
lloc liminal però proper al paisatge simbòlic local
reforça el lligam de la Mare de Déu amb el grup, i
la jerarquia, tot volent portar la imatge a un lloc on el sagrat
està centralitzat, porta a terme un cert espoli del patrimoni
local. Tot el que és de valor ha de ser portat al lloc que
mereix la seva presència i no restar en el lloc on es va
trobar, que no té cap garantia de poder-lo guardar ni representar.
En el cas de Montserrat, és el propi bisbe de Vic qui tracta
d’emportar-se la imatge a la seu catedralícia, però
el carruatge que l’havia de transportar, en un cert punt del
camí on ara hi ha el monestir, es queda clavat i ja no pot
tirar endavant.
Sovint, l’aixecament d’una ermita o santuari tracta
d’homologar el lloc amb el concepte de temple, però
primer es vol assegurar que la Mare de Déu realment vol romandre
en aquell lloc liminal. Així s’intenta transportar-la,
i sovint es fa tan pesada que no es pot moure del lloc, o desapareix
del sarró del pastor i torna una i altra vegada al lloc de
trobada. S’intenta posar-la en altres ermites ja consolidades
com a lloc de culte, però endebades (Virgen del Coro de Sigena,
per exemple). Finalment, la jerarquia accedeix a cobrir amb la construcció
d’un temple el lloc feréstec i perifèric on
ha tingut lloc la trobada de la imatge. El poble veu en aquesta
voluntat explícita de la Mare de Déu de romandre en
el lloc de trobada com un compromís en vers la comunitat
local, de la qual sempre més es considerarà avantpassada
i lligam amb la Divinitat. La seva història com a Mare de
Déu s’anirà allargant amb els avatars que passi
la comunitat, i a cada generació aquesta història
sagrada s’anirà omplint de nous motius.
A la Corona d’Aragó, aquesta història sagrada
es reflecteix en la composició dels Goigs, aquestes produccions
literàries i musicals que canten en diferents estrofes els
moments culminants de la vida de la Mare de Déu, o dels sants
als quals siguin dedicats. Les estrofes que narren els miracles
en favor dels seus fidels, els prodigis obrats en favor seu, es
van multiplicant, constituint una continuació d’una
història sagrada que abasta totes les generacions de fidels.
Per altra part, la devoció a aquestes trobades de la Mare
de Déu comporta una ampliació de l’advocació
a tots els moments de la vida, per a totes les circumstàncies
individuals i col•lectives en què la supervivència
del grup està compromesa. Això es tradueix en una
gran aportació d’ex-vots, però també
converteix la imatge en el referent de tot ritus de pas. En el cas
que ens ocupa, el de la Mare de Déu de Montserrat, es fa
palesa la portada al santuari dels nadons, dels nens que han fet
la seva primera comunió, dels ex-vots dels que passaven el
servei militar sense entrebancs, dels rams o vestits de núvia.
També el cant dels Goigs, i en aquest cas del Virolai, esdevé
primordial en tots els ritus de pas, i fins i tot en els funerals
s’acostumen a cantar com a comiat del difunt, que anirà
a afegir-se a la llista d’avantpassats encapçalats
per la pròpia Mare de Déu, que fan de pont de tota
la nissaga per arribar fins a Déu. Àdhuc, molts goigs
d’advocacions tan absolutament protectores per a un grup determinat
acaben amb una estrofa especialment indicada per a l’hora
de la mort.
El cas de Montserrat és molt significatiu a l’àrea
metropolitana de Barcelona perquè, havent decaigut les devocions
locals, la Mare de Déu de Montserrat és l’única
advocació de la Mare de Déu que conserva aquest paper
total degut al patronatge de Catalunya reconegut per Lleó
XIII l’any 1881. Així que és molt corrent a
Barcelona i altres ciutats properes que els bateigs, primeres comunions,
noces i funerals acabin amb el cant del Virolai que Mn. Cinto Verdaguer
va compondre pel Mil•lenari de Montserrat l’any 1880,
i que va musicar Josep Rodoreda. El Virolai ha substituït el
cant dels Goigs però conserva tota la seva eficàcia
ritual i emotiva. Sovint, la gent arribada en diferents onades poblacionals
a Barcelona i el seu entorn ja no tenen el lligam amb la Mare de
Déu local, entre altres coses a causa de la baixada de la
pràctica religiosa; però en canvi coneixen a bastament
el simbolisme identitari de la Mare de Déu de Montserrat,
que ha passat a ser la síntesi de les identitats locals.
Per això el Virolai, com els Goigs de la Mare de Déu
del Claustre a Solsona, o de la Mare de Déu de les Sogues
a Bellvís i al Pla d’Urgell, recull aquest sentit d’èpica
sacra que ajunta el cel i la terra per mitjà de la Mare de
Déu com a avantpassada.
La muntanya lluminosa
La muntanya de Montserrat apareix com una pujada iniciàtica
ja practicada en el s. VIII per eremites abans de la trobada de
la Santa Imatge. D’aquesta figura en va fer ressò Jean
d’Arras (s.XIV) en el seu llibre Melusine, on descriu
com els ermitans anaven ascendint per la muntanya, passant d’un
eremitori a un altre a mesura que els que estaven en un lloc més
elevat es morien. D’aquesta manera, l’ascensió
espiritual té el seu paral•lel en la conquesta de noves
altures físiques, cada cop més allunyats del món
donada la dificultat dels camins, cada cop seguint una vida més
austera i espiritual. Fins el s. XIX, aquests ermitans tallaven
creus en boix, amb dibuixos simbòlics, que els pelegrins
s’emportaven de record del Santuari. De fet, el sistema d’ermites
es va extingir l’any 1821, encara que en temps actuals algun
monjo ha ocupat una ermita i ha continuat aquesta pràctica
ancestral d’ascensió espiritual. Les ermites havien
estat tretze: St. Jeroni, Sta. Magdalena, St. Joan, St. Onofre,
Sta. Caterina, St. Jaume, Sta. Anna, St. Antoni Abat, St. Salvador,
La Santíssima Trinitat, St. Benet, La Sta. Creu i St. Dimas.
Si adés parlàvem dels aspectes foscos de la Muntanya
en considerar la narració de Fra Garí, ens correspon
ara parlar dels aspectes lluminosos, que ja es produeixen en la
trobada de la imatge, però que potser se’ns mostren
més singularitzats en la tradició de la Misteriosa
Llum a Manresa.
El 21 de febrer de l’any 1345 es produeix un fet extraordinari.
El bisbe de Vic, senyor eclesiàstic de Manresa, havia prohibit
continuar una sèquia pel rec de sota el castell de Balsareny
fins a Manresa, però la ciutat el desobeeix i construeix
el canal. Davant d’aquest acte d’insubordinació,
el bisbe castiga amb les armes que té a l’abast i excomunica
tota la ciutat, cosa que comporta no sols una pena temporal sinó
la condemna en l’altre món. És en aquest moment
de desolació ciutadana que una llum apareix venint de Montserrat
i, entrant a l’església del Carme, es posa en l’altar
de la Santíssima Trinitat i d’ací puja a la
volta, i repeteix per tres vegades el prodigi, anant també
a l’altar de la Santa Creu. El bisbe de Vic, assabentat del
fet, es penedeix del que havia fet i aixeca l’excomunió
a la ciutat.
Aquesta història ens mostra un moment en què encara
la visió del món i l’univers moral de la jerarquia
i el poble fidel coincideixen. Ambdós estaments comparteixen
els mateixos símbols i per aquesta raó, el bisbe corre
a aixecar l’excomunió perquè llegeix el mateix
significat en el prodigi de la llum baixada de Montserrat, un senyal
del Cel a favor dels fidels de Manresa. Més tard, com podem
veure a partir de la Contrareforma, les cosmovisions de la jerarquia
i dels fidels locals divergeixen, de manera que tot prodigi es mira
amb suspicàcia des de la jerarquia.
Pel que fa a l’aparició de llums a Montserrat, aquest
és un fenomen recurrent al llarg dels temps, arribant fins
a l’actualitat, de manera que l’any 1978 va començar
una altra sèrie de peregrinacions, les encapçalades
per Lluís Josep Grífol qui, seguit d’una colla
de fidels, puja el dia 11 de cada mes per veure llums i signes d’OVNIS.
Hi ha molts testimonis de suposats avistaments, molta gent es mostra
interessada, i Lluís Josep Grífol mostra diapositives
dels OVNIS. No tot, però, són fidels. Alguns ufòlegs
com Josep Guijarro els consideren molt dubtosos, i el psiquiatra
Carlos Berché veu en Grífol un iniciador de creients.
De fet, alguns testimonis diuen que és necessària
la fe per a poder veure aquests fenòmens.
La negritud de la Mare de Déu de Montserrat
I arribem ara a un tema central en la reflexió sobre la
Mare de Déu de Montserrat, la seva negritud. Efectivament,
aquesta és una de les característiques de la seva
singularitat. Ara bé, en aquesta configuració, cal
distingir dues vessants. La primera és la consideració
de la Mare de Déu de Montserrat dins del grup de les anomenades
Marededéus negres i la significació general d’aquest
fenomen. La segona és veure amb detall el procés de
negritud de la Mare de Déu de Montserrat en particular.
El fenomen de les advocacions i imatges de la Mare de Déu,
negres o fosques, venerades en santuaris sovint d’una gran
devoció i esdevinguts llocs destacats de pelegrinatge, ha
estat estudiat a bastament, i durant la segona meitat del s. XX
hi va haver una florida de llibres dedicats a aquest tema, encara
que ja havia despertat moltes recerques amb anterioritat.
En un principi es tractava de veure aquestes imatges en continuïtat
amb tradicions precristianes de culte a un tipus de deessa, present
en moltes religions antigues. Es tracta del culte a la Gran Mare,
la deessa per excel•lència representada per la terra
fèrtil, que es manifesta en tants pobles, en especial com
a Isis a Egipte, Artemisa a Creta, Cibele a Frígia, Demeter
i Persèfone en els Misteris Grecs, Epona i Modron celtes,
Ana celta d’Irlanda, Lucina dels Parts, i d’altres.
Moltes d’aquestes deesses tenien imatges negres, ja que es
considerava la negritud com a font de saviesa derivant de la profunditat
de la terra. Per això tenien relació amb les coves,
on es manifestaven. El culte a la Mare de Déu vindria a ser
la seva continuïtat. Els investigadors d’aquest procés
sovint han emprat un to esotèric, com si la revelació
d’aquests antecedents anés lligada amb la gnosi que
es suposava dels antics cultes a la Gran Mare, que en la foscor
subterrània abastava la saviesa i el secret de la vida eterna.
Altres teories vénen a considerar que la proliferació
de deesses negres obeiria a l’origen africà del seu
culte. També s’ha associat el color negre de les imatges
amb el camí de l’alquímia que intentava trobar
l’or des d’estadis anteriors dels quals el primer era
negre. Pel moviment místic sufí, la negritud és
també l’etapa final del viatge de les ànimes
cap a la beatitud.
És a dir, en aquests estudis es tracta sobretot d’interpretar
la foscor de les imatges de la Mare de Déu a la llum d’antigues
savieses que el cristianisme hauria recollit en la figura de Maria.
Això ha portat a fer inventaris d’aquestes imatges
(al voltant de 500) i definir-ne els trets, que s’han establert
en nombre de 14 i alguns més, afegits per Jacques Huynen.
Aquests trets resumeixen unes característiques comunes però
no exclusives de les imatges negres, com el fet de la seva trobada,
o el lloc d’ubicació de la mateixa.
La Mare de Déu de Montserrat, com algunes altres descrites
per aquests autors, té una llarga tradició d’històries
sagrades que ja arrenca en el començament del cristianisme,
com la creença de l’autoria de St. Lluc, compartida
amb icones molt antigues. Ara bé, la imatge que avui venerem
data del s. XII, encara que la tradició de la trobada és
del s. IX, (any 880) la qual cosa podria significar que la primitiva
imatge va desaparèixer i es va substituir per l’actual,
fet molt freqüent quan una imatge es malmet per un incendi
o simplement pels efectes del temps.
També hi ha un precedent que es transmet en els escrits
que volen ressaltar aquesta continuïtat amb cultes precristians,
que afirma que a la muntanya de Montserrat hi havia en temps romans
un santuari dedicat a Venus.
La tradició sagrada de la imatge de la Mare de Déu
de Montserrat que la situa en els primers temps del cristianisme
segueix amb la portada de la imatge per St. Pere a Barcelona, essent
dipositada al temple que després serà l’església
de St. Just i Pastor. Més tard, durant la invasió
musulmana, fou amagada a Montserrat en la cova on es va trobar l’any
880 amb manifestacions de llums i càntics durant set dissabtes.
Els pastors que la van trobar van avisar al bisbe Gotmar de Vic,
que volia endur-se-la com hem assenyalat, però com hem vist,
va voler restar a la muntanya.
La història de la creació del monestir i els seus
avatars és molt coneguda i no ens hi detindrem. Sabem que
la imatge ha sortit indemne d’incendis com el de 1691 i el
de 1986, que va restar amagada en la ermita de St. Dimas i després
a l’església de St. Just i Pastor de Barcelona durant
la Guerra del Francès. També va estar amagada en una
casa del Bruc l’any 1835 durant la crema dels convents, i
en 1909 i 1936. De fet, a l’església de St. Just i
Pastor de Barcelona, la Mare de Déu de Montserrat hi té
una estada reconeguda, de manera que la visita a aquella seu té
el mateix valor que la visita al monestir el dia de la seva celebració,
el 27 d’abril. Però com que per molt de temps el monestir
de Montserrat tenia l’exclusiva de la seva imatge, a St. Just
i Pastor es tenia una rèplica de la Mare de Déu de
Montserrat sota el nom de Patrona de la Sociedad del Santísimo
Rosario.
Les explicacions funcionals que es donen de la negritud de certes
imatges de la Mare de Déu molt venerades, acostuma a ser
la de l’enfosquiment pels ciris i llànties dels devots.
Sovint els estudiosos encaminats cap a explicacions més gnòstiques
ho rebutgen pel fet que els vestits no s’enfosqueixen. Això,
però, té una explicació molt senzilla perquè
moltes imatges han estat per molts anys vestides amb vestits de
teixit. Aquest costum ha estat al llarg de segles una manera d’honorar
i agrair favors tot oferint un nou vestit a la Mare de Déu,
però també ha constituït la possibilitat de les
dones d’intervenir en la litúrgia confeccionant vestits
i vestint les imatges. També la restauració periòdica
de les imatges podia tenir més fàcil la renovació
de la pintura dels vestits que no pas de la cara i mans per atansar-se
més al sagrat, amb els tabús que comporta.
El cert és que el P. Camós, que fa una descripció
de moltes imatges de Catalunya l’any 1657, de 142 imatges
que descriu, en troba 39 de morenes o negres.
La foscor de la Mare de Déu ve avalada per la identificació
de Maria amb la núvia del Càntic dels Càntics,
(I,5-6) en dir: Nigra sum, sed formosa, i afegir més
tard que el sol l’ha tornat morena. De manera que la foscor
de la Mare de Déu té a veure amb el sol, però
un sol i una llum que venen de la Divinitat. Si ens fixem en el
camí místic podrem entendre aquest fet, ja que com
més s’apropa l’ànima a la llum de Déu,
com més ascendeix en la seva unió amb la Divinitat,
més intensa és la calor, com si l’ànima
esdevingués una papallona al voltant d’una flama, per
acabar consumida i regalada per l’Amor total i definitiu.
Qui ha estat més a prop de Déu i el seu amor? Sens
dubte la Mare de Déu. Ella va quedar exposada a la llum de
la Divinitat i per això havia de mostrar-se amb una aparença
més morena. La solució mística, doncs, ens
fa veure la negritud de moltes imatges com la traducció del
camí espiritual que la Mare de Déu va acomplir primer
i més perfectament que cap altra persona.
La segona vessant que esmentava, ja més directament implicada
en la física de la imatge de la Mare de Déu de Montserrat,
ens fa considerar l’evolució del seu color, ja que
en el començament de la tradició, apareix tenint una
cara blanca. Les diferents representacions pictòriques que
se’n coneixen la presenten com a blanca, i poc a poc va esdevenint
morena en successives representacions. Així, Antoni Viladomat,
entre els segles XVII i XVIII va pintar una imatge de la Mare de
Déu de Montserrat morena, que va erigir-se en un model per
a posteriors representacions. Però heus ací que en
una de les darreres restauracions de la imatge, a cavall entre els
segles XVIII i XIX, el monjo encarregat de portar-la a terme la
va pintar de negre, canviant així el color fosc més
indefinit per un negre rotund. No sabem si aquest canvi fou produït
per una necessitat d’igualar un color indefinit, per tapar
desigualtats anteriors, per manca de destresa, o per un nou gust
estètic. No en coneixem, com a mínim, les reaccions
davant del canvi.
William Christian, en un article interessantíssim a la
Revista d’Etnologia de Catalunya (1995),
atribuïa el nom de Moreneta dedicat a la Mare de Déu
de Montserrat a una denominació de proximitat dels fidels,
mentre que els no creients o més llunyans utilitzaven el
color negre. La morenor indicaria inclusió dintre del grup,
mentre que la negritud denotaria alteritat. L’estudi que va
realitzar donava com a resultat la poca importància que el
fidel atribuïa al color negre, però en canvi, el fet
d’anomenar-la Moreneta els devots catalans, i la gent més
llunyana Negra, que no hi tenia familiaritat, va fer suposar a William
Christian que la denominació de Moreneta, que per altra part
figura en el Virolai i en altres composicions que li estan dedicades,
es referiria més a la proximitat i familiaritat dels fidels.
El cas és que la darrera restauració portada a terme
l’any 2001, per part del Centre de Restauració de Bens
Mobles de la Generalitat de Catalunya, va donar com a resultat que
la talla de la Mare de Déu de Montserrat del s. XII havia
estat blanca en un principi, però que havent estat pintada
la cara amb un fons de blanc de plom, aquest havia anat enfosquint.
No era un derivat de plata com a vegades s’havia dit de les
Marededéus negres, sinó blanc de plom. L’enfosquiment
de la fusta pel fum de llànties i espelmes s’havia
sumat a l’enfosquiment químic. Ara bé, en últim
terme el responsable del color negre era el restaurador de finals
del s. XVIII o principis del s. XIX qui, no content amb el color
fosc, li va voler donar un color més definitiu, i va passar
per aquesta raó de Moreneta a Negra. Així que la denominació
de Moreneta era la que per tradició li corresponia, i que
s’havia perpetuat i transmès de generació en
generació, malgrat la intervenció ennegridora, i no
era pas deguda a una major familiaritat dels fidels. A vegades,
la tradició oral ens resulta més historiogràfica
del que ens pensem, i cal tenir-la sempre en compte, perquè
sempre ens transmet alguna cosa important de la cosmovisió
del grup.
Els tècnics que van estudiar el color de la Santa Imatge
no van voler tornar a canviar-li el color per a retornar-li el seu
primitiu blanc, perquè això hauria suposat un trencament
de la visió dels fidels. Ben a l’inrevés es
va fer a Núria a començaments del s. XX, on la restauració
va tornar a la imatge enfosquida de la Mare de Déu el seu
color clar original, contradient la lletra dels seus Goigs, i disgustant
profundament els fidels. Puig i Cadafalch, en canvi, va etzibar-los
que la devoció no es podia basar en la brutícia de
la imatge. Eren uns altres temps, i en el cas de la Mare de Déu
de Montserrat va primar-se l’aspecte devocional per sobre
de l’aspecte artístic de la restauració.
El respecte a la devoció d’una imatge religiosa s’hauria
de tenir sempre en compte, en lloc de veure’n només
un objecte artístic susceptible de ser exhibit en un museu,
ja que el museu ha d’estar al servei de la societat i no pas
a l’inrevés.
|