Resum
L’any 2000, la Generalitat de Catalunya encarregà
un estudi sobre les minories religioses presents al país,
amb la intenció de conèixer la seva implantació
i els seus representants. Rere uns objectius molt pràctics,
l’equip investigador trobà un seguit de dilemes al
voltant de la mostra i dels indicadors que finalment desemboquen
en un qüestionament del mateix concepte de religió.
L’estudi ha posat al descobert que l’aplicació
de qualsevol definició tancada de religió implica
forçar la inclusió o exclusió d’entitats.
Aquesta dificultat en delimitar clarament quines entitats són
o no religioses prové dels excessius elements que formen
part de la religió, si es vol tractar de forma unívoca.
A més, la contínua transformació que sofreix
el fenomen obliga a una constant reformulació dels límits.
Si bé els principis de la metodologia de les ciències
socials són prou clars, el treball de camp mostra una realitat
que s’escapa de les categories sociològiques. En conseqüència,
a partir d’exemples concrets de la recerca, els autors arriben
a preguntar-se si no resulta abusiu parlar de la diversitat religiosa,
perquè la diversitat és tan ampla que potser ens estem
referint a més realitats que la religiosa.
Abstract
In the year 2000, the Generalitat de Catalunya commissioned a study
of religious minorities in order to map the diversity of religions
present in Catalonia, and to establish and maintain institutional
contacts with their representatives. An apparently simple assignment
with a very practical objective quickly became complicated as the
research team was confronted with a series of dilemmas concerning
sampling and definition that finally led to a questioning of the
concept of religion itself. The study showed that any closed definition
of religion necessarily implies the inclusion and exclusion of certain
entities. This difficulty in defining exactly which groups count
as “religious” stems from the tremendous variety of
beliefs, practices and organizational forms that may pertain to
religion. Furthermore, the continuous transformation of religious
phenomena requires constant redefinition of the boundaries of this
category. Although the methodological principles of the social sciences
are clear enough, fieldwork exposes a reality not easily confined
within sociological categories, a diversity so diverse that we do
these groups a disservice by reifying them as a single type of phenomenon. |