Institut català d'antropologia

quaderns-e

ISSN: 1696-8298

12/2008b. Miscel·lània

"Science and religion in traditional Indian medicine: the laws of nature and the individual in Western AyurVedic practice"

Laura Silvestri

Università degli Studi di Torino

 Abstract

Traditional medicine (especially ayurvedic medicine) was taken by Indian nationalism as a synecdoche for traditional culture. In the face of European claims for scientific and technologic pre-eminence, Indian thinkers such as Aurobindo, Vivekananda, Radakrishnan, accepted European representations of Indian thinking as mystic and intuitive, to define it as distinctive of Indian identity, as much effective as Western scientific discourse and complementary to it. Ayurvedic medicine was regarded by some scholars as the leading field where the Indian ability to produce scientifically effective knowledge expressed itself. Reinterpretations of traditional medical concepts by means of biomedical theories helped to ground in natural prescriptions, instead of social rules, given by ayurvedic texts. This accounts for the increasing interest that ayurvedic medicine arouses in Western countries, especially among those who wish values to be reintroduced into biomedical theory.
 

Resumen

La medicina tradicional (Âyurveda) ha sido considerada por el nacionalismo indio como una sinécdoque por la cultura local y tradicional. Frente a la pretensión europea de superioridad tecnológica y científica, los intelectuales indios como Aurobindo, Vivenkananda, Radakrishnan, aceptaron las representaciones europeas de un pensamiento indio caracterizado por el misticismo y la intuición, y lo convirtieron en un medio de definición de la realidad, distintivo de la identidad india, considerándolo tan eficaz como el discurso científico occidental, y aún complementario. La medicina Âyurveda ha sido considerada como la principal competencia india en la que es posible expresar un conocimiento científico eficaz. Re-interpretaciones de los conceptos tradicionales de la medicina según teorías  biomédicas basaron las prescripciones de los textos ayurvédicos en leyes naturales, y no en artificiosas convenciones sociales. Eso explica el interés por la medicina Âyurveda en Occidente, sobre todo entre los que desean reintroducir los valores en la teoría biomédica.
 

Arxius relacionats:
Science and religion in traditional Indian medicine: the laws of nature and the individual in Western AyurVedic practice (76Kb)