Curs d'extensió università ria: Antropologia Social del món contemporani
Data: 04/02/2008 15:00 al 04/06/2008 16:59
Organitza: UB, Departament d'Antropologia Social i d'Història d'Amèrica i Àfrica
Curs 2007-2008. Sisena promoció
Presentació
Aquest curs ofereix una visió general de l’Antropologia social i cultural, tot posant èmfasi en mostrar la contribució que la disciplina realitza a la comprensió dels processos socials contemporanis. Es pretén que els estudiants es familiaritzin amb les teories, els conceptes i els mètodes més importants de l’Antropologia, així com també amb els seus principals camps d’estudi. L’objectiu consisteix a oferir un seguit d’eines teòriques i metodològiques que capacitin l’alumnat per abordar amb més profunditat els àmbits específics de l’Antropologia.
D'una banda, el curs s’adreça a estudiants, diplomats i llicenciats que vulguin apropar-se a l’Antropologia, especialment aquelles persones que tinguin interès a iniciar, posteriorment, estudis de grau en Antropologia social i cultural. D'altra banda, s’adreça als professionals relacionats amb l’educació, la salut i la cultura com a complement teòric i pràctic.
Programa del curs
1. Fonaments de l’Antropologia social (7,5 crèdits)
- Introducció a l'Antropologia: Història, Eines i Conceptes
- Antropologia Política
- Antropologia Religiosa
- Antropologia Econòmica
- Antropologia del Parentiu
En aquest primer bloc s’introdueixen, d’una banda, els conceptes bàsics i els enfocaments teòrics més significatius de l'Antropologia, així com els metodològics i de recerca. De l’altra, es planteja una mirada panoràmica entorn dels grans camps d’estudi dins la disciplina: l'organització i els sistemes econòmics, de parentiu, polítics i els sistemes de representació i de valors sota formes religioses.
2. Temes de l’Antropologia contemporània (10,5 crèdits)
- Antropologia i Turismes
- Consum, Mercat i Reciprocitat
- Una Aproximació a l’Antropologia Jurídica: Societats Mediterrànies i Pluralisme Jurídic
- Etnologia Afroamericana: Brasil
- Etnologia Regional – Pirineus
- L’audiovisual en Antropologia
Aquest bloc té per objectiu mostrar la manera com l’Antropologia afronta l’anàlisi dels fenòmens que marquen la contemporaneïtat. Ens centrarem en alguns dels camps i objectes d’estudi que més atenció han reclamat per part dels antropòlegs en els darrers anys (el turisme, el consum, la globalització, etc.). La presentació de recerques per part dels propis autors prendrà aquí un lloc central, per tal de mostrar com l’Antropologia utilitza les seves eines metodològiques i conceptuals per analitzar esdeveniments, contextos i processos socioculturals contemporanis.
Més informació
Organització
Universitat de Barcelona
Departament d’Antropologia Social d’Història d’Amèrica i d’Àfrica
Titulació d’accés
COU o equivalent
Càrrega docent
18 crèdits
Calendari i horaris del curs
Inici: 04 de febrer del 2008
Final: 04 de juny del 2008
Dll, Dc i Dj: 17.30-20.30 h
Títol
Certificat d’Aprofitament d’Extensió Universitària
Direccció
Joan Bestard
Universitat de Barcelona
Coordinació
Raúl Márquez/ Irene Sabaté/ Meritxell Sucarrat
Universitat de Barcelona
Prematriculació
Fins al 15 de desembre del 2007
Import de la matrícula
630 €
Reconeixement de crèdits de lliure elecció
6 crèdits
Informació
curs.extensio@gmail.com
Tel. 93 403 77 81 (Meritxell Sucarrat)
http://www.ub.es/antropo/
Facultat de Geografia i Història, c/ Montalegre 6
Despatx 2086, 2a planta (Dc 10-14 h)